Wendbaarder worden… Continu meerwaarde leveren... Tevreden klanten... Het zijn de beloften van Agile werken. Bij Equalit werken we sinds kort helemaal Agile, en daar worden we steeds beter in.

 

Wat ooit begon als een visie op het realiseren van betere softwareprojecten, heeft zich geleidelijk ontwikkeld tot een beproefde manier om wendbaarheid in je werk te brengen: Agile. Agile ontstond in de softwarewereld, waar het ontwikkelen en implementeren van IT-systemen veel tijd kost. Zoveel tijd zelfs, dat de wereld compleet veranderd is op het moment dat de software live gaat. Dat komt door de manier waarop softwareprojecten opgezet werden. Je begon met het inventariseren van de wensen, dan maakte je een blauwdruk waarin je de oplossing gedetailleerd beschreef, om vervolgens de boel te gaan bouwen en inrichten. Grote implementaties konden zo jaren duren. Die manier van werken past niet meer de moderne wereld waarin technologische innovatie supersnel gaat. Het Agile gedachtengoed past bij dat nieuwe tempo.

Equalit werkt Agile
De afgelopen tijd is Equalit helemaal Agile gaan werken. Wij werken volgens de Scrum methode. Scrum is een praktische manier van werken die gebouwd is rondom het Agile gedachtengoed.
We werken nu in kleine, wendbare, multidisciplinaire teams. Zo’n team wordt ondersteund door een Scrum Master, feitelijk een soort projectmanager. Teams hebben ook Product Owners. Die Product Owner behartigt de belangen van stakeholders binnen het team. 
Deze projectmethodiek maakt dat we veel wendbaarder worden en beter in kunnen spelen op nieuwe technologische ontwikkelingen, veranderingen in de samenleving en vragen van onze klanten.
Wij merkten al snel dat Agile werken om een totaal nieuwe mindset vraagt. Bij Equalit deden we ons werk al jaren op dezelfde manier. Gedegen. Soms een tikkeltje traag. Agile zorgt voor een nieuwe, andere dynamiek.

Tevreden klanten
Agile werken gaat uit van een aantal principes. Klanttevredenheid staat bij die principes bovenaan. In het geval van een softwarebedrijf betekent dat: zo snel mogelijk werkende software opleveren en elke paar weken nieuwe functionaliteiten toevoegen. En blijkt nou dat in de loop van het proces de wensen van de klant veranderen – bijvoorbeeld omdat er een wereldwijde pandemie uitbreekt – dan moet dat kunnen. Sterker nog: Agile werken gaat er vanuit dat verandering onontkoombaar is en geeft alle ruimte aan die veranderende wensen. Soms begin je zelfs aan projecten waarvan je nog niet precies weet hoe het eindresultaat er precies uit gaat zien. Daar kom je in de loop van het project vanzelf achter.
Een ander belangrijk principe is nauwe samenwerking tussen business en IT en tussen klant en leverancier. Die samenwerking zorgt dat IT alleen maar zaken ontwikkelt waar de business daadwerkelijk blij van wordt en zorgt bovendien dat de klant voortdurend betrokken is bij het project. Zo voorkom je verrassingen en heeft de gebruiker constant invloed op het eindresultaat.

Begin klein
Een IT-oplossing Agile uitrollen, doe je niet door in één klap de hele organisatie te voorzien van nieuwe software. Je kunt ook heel klein beginnen door de oplossing voor één afdeling of team neer te zetten. Vervolgens haal je zoveel mogelijk feedback op, pas je de software aan en rol je een véél beter systeem uit waar mensen direct blij mee zijn. 
Op dit moment rollen we bijvoorbeeld zelf nieuwe software voor onze servicedesk Agile uit. Via dat systeem kunnen onze klanten straks heel eenvoudig een bug of een issue melden. We hebben om te beginnen slechts een klein stukje van die software ingericht en beschikbaar gemaakt voor één afdeling binnen één gemeente. Dat leverde zo ontzettend veel goede feedback op dat we niet alleen de werking van de software voor die ene afdeling konden verbeteren, maar straks ál onze klanten blij kunnen maken.

Jira zorgt voor orde
Voor het wendbaar werken volgens de Scrum-aanpak heb je whiteboards nodig die je volhangt met geeltjes. Elk geeltje staat voor bepaalde functionaliteit die ontwikkeld moet worden. In praktijk bleek dat niet helemaal werkbaar. Al snel hing ons hele kantoor vol geeltjes. Bovendien waren onze teams afhankelijk van een fysieke locatie voor het projectoverzicht, wat heel onpraktisch is nu we door de coronacrisis veel remote werken.
Daarom gebruiken we nu Jira Software van Atlassian. Dat systeem wordt beschouwd als de wereldstandaard voor Agile werkende teams. Jira Software stelt ons in staat om allerlei virtuele planborden te maken waar onze teams hun taken in vastleggen. Het is de centrale as van hun samenwerking. Het mooie van zo’n digitale oplossing is dat mensen niet alleen zicht hebben op hun eigen werk, maar we ook een goed beeld hebben van de projecten en de workload van de hele organisatie. Daardoor hebben we veel meer zicht op wat we allemaal aan het doen zijn. Ook onze servicedesk gaat ook met Jira werken. Verzoeken en issues worden straks via Jira Service Desk afgewikkeld. En omdat de software helemaal integreert met Jira Sofware, verloopt dat proces straks lekker gestroomlijnd.

De voordelen
Wat leveren al die vernieuwingen op? Het belangrijkste is misschien wel dat we straks veel beter in staat zijn om de gemeenten die aangesloten zijn bij Equalit in een prettig ritme te blijven voorzien van nieuwe functionaliteiten en slimme verbeteringen. Niet alleen tijdens de implementatie van onze projecten, maar ook daarna.
Daarnaast vind ik dat mijn werk bij Equalit veel leuker geworden is. En dat terwijl mijn collega’s, mijn klanten, mijn werk en het kantoor niet écht veranderd zijn. Wél anders is de manier van werken. In onze aanpak staat klanttevredenheid voorop en dat geeft energie!