Vijf jaar geleden introduceerden we bij Equalit een nieuwe functie: de Young Professional. Een brede rol waarin nieuwe werknemers ons bedrijf leren kennen, ervaring opdoen met IT en uiteindelijk doorstromen naar een specialistische functie binnen Equalit. Om je een beeld te geven van de rol, vroegen we twee Young Professionals naar hun ervaringen.

John Dekker (33) werkt sinds november 2019 als Young Professional bij de servicedesk van Equalit. Na diverse werkervaringen in de grafische sector, besloot hij het over een hele andere boeg te gooien. “Ik vond IT altijd al interessant, maar had er nooit echt werk van gemaakt. Totdat ik de vacature van Equalit tegenkwam. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging en kreeg bij Equalit meteen twee sollicitatiegesprekken op één dag. De informele, persoonlijke gesprekken gaven me een goed gevoel. Twee weken later had ik al mijn eerste werkdag bij de servicedesk.”
In januari 2020 kreeg John gezelschap van Nadia Mackor (27). “Ik heb sportmanagement gestudeerd. Daarna had ik banen als afdelingsmanager in de retail en als supervisor bij een pakketbezorger. Ik wilde iets heel anders gaan doen en kwam zo in aanraking met Equalit. Ook ik voelde me tijdens de kennismakingsgesprekken meteen op mijn gemak. En na een meeloopochtend wist ik zeker dat ik bij Equalit aan de slag wilde.”

Hét aanspreekpunt voor deelnemers
Hoe ziet een werkdag van Nadia en John eruit? “We starten om kwart voor acht met de Daily”, vertelt Nadia. “Dat is een korte vergadering waarin alle teamleden vertellen wat ze gaan doen die dag. Vervolgens bestaat onze dag uit twee dagdeeldiensten: de beldienst en de ticketdienst.”  
“Tijdens de beldienst ben je het telefonisch aanspreekpunt voor gemeentemedewerkers met vragen over het gebruik van onze IT-applicaties”, legt John uit. “We noemen hen ‘deelnemers’, omdat ze onderdeel uitmaken van het Equalit ICT-samenwerkingsverband tussen gemeenten. Je belt dus eigenlijk met collega’s. Daardoor is het contact super persoonlijk en gelijkwaardig.”
“In de ticketdienst zoek je problemen uit die meer onderzoek vergen. Je kijkt mee met klanten, probeert scenario’s te reproduceren en overlegt met de technische teams om het issue op te lossen. Aan het eind van de dag ronden we weer gezamenlijk af met de Finish. Daarin bespreken we de tickets en verzoeken die zijn binnengekomen. We verkennen of we daar een patroon in herkennen en wat we daaraan kunnen doen.”

IT- en communicatieskills
De servicedesk is een hecht team dat bestaat uit een mix van ervaren medewerkers en vier Young Professionals. John legt uit wat hij tijdens zijn eerste jaar in het team heeft geleerd. “Ik weet nu als geen ander hoe je een efficiënt en informatief telefoongesprek voert. Ik had al wat telefoonervaring, maar dit is anders. Ik blijf nu doorvragen tot ik de kern van het probleem te pakken heb.” 
“Daarnaast leer je veel technische skills”, vertelt Nadia. “Zoals het overnemen van het scherm van de deelnemer. Daarmee kan ik bijvoorbeeld problemen in een digitale werkomgeving rechtstreeks oplossen. Ik heb inmiddels alle door Equalit beheerde applicaties leren kennen. Je weet nooit alles van álle applicaties, maar doordat ik nu de juiste vragen stel, kan ik problemen toch bijna altijd zelfstandig oplossen.”

Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en flexibiliteit
Bij Equalit krijgen John en Nadia veel verantwoordelijkheid en het team maakt zelfstandig onderlinge afspraken. Nadia: “In ons team regelen we zelf de bezetting. Als er iemand ziek is, springt er altijd een collega bij. En als ik vrij wil, is dat zo geregeld. Iedereen denkt mee en er wil altijd wel iemand voor een ander invallen. Dat was ik niet gewend bij mijn vorige banen. Daarnaast is ‘tijd voor tijd’ hier geen holle leus, maar de norm. En fulltime werken, is 36 uur per week. Ik krijg de vrijheid om mijn uren te verdelen over vier dagen. Dat doet de rest van het team ook.”

Leren in coronatijd
Door corona werkten John en Nadia het grootste deel van het jaar thuis. Daardoor is hun Young Professional-traject anders dan normaal, legt John uit. “Toen ik begon, liep je wat makkelijker naar iemand toe om een vraag te stellen. Je kreeg ook meer mee over de diverse lopende projecten. Nu heb je nog steeds intensief contact met je team, maar wat minder met de rest van het bedrijf. En het voelt raar dat ik sommige collega’s al meermaals via de telefoon heb gesproken, maar nog nooit in levenden lijve heb ontmoet.” 
Ondanks het thuiswerken, kijkt Nadia terug op een waardevol jaar. “Naast de dingen die horen bij mijn dagelijkse werkzaamheden, ben ik ook aangesloten bij een projectteam dat zich concentreert op klantgerichtheid. Daarin ontwikkelen we een training die ervoor moet zorgen dat alle medewerkers op dezelfde manier communiceren met deelnemers.”
Ook John is betrokken bij diverse zijprojecten. “Ik houd de supportwebsite bij. Ik schrijf handleidingen voor nieuwe applicaties, zoals onlangs voor de nieuwe authenticatie-app. En ik hielp bij de massale uitrol van Microsoft Teams in de beginperiode van corona. Normaal gesproken volgen Young Professionals ook diverse trainingen, maar die starten pas weer op na corona. We hebben wel toegang tot allerlei ICT-opleidingen via online leerplatforms.”

Young Professional: ook iets voor jou?
Het is de bedoeling dat Young Professionals na anderhalf of twee jaar doorstromen naar andere Equalit-teams. John weet nog niet welk team zijn voorkeur heeft. “Applicatiebeheer, databases, netwerken, werkstations. Er is zoveel mogelijk. Ik ga nu via videocalls bij verschillende teams meekijken om te ontdekken wat me het leukst lijkt. Maar ik voel me ook nu al erg goed op mijn plek.”
Ook Nadia is blij dat ze heeft gekozen voor het Young Professional-traject. Ze raadt geïnteresseerden dan ook van harte aan om te solliciteren. “Het is de perfecte functie als je op zoek bent naar een mensgerichte omgeving en niet bang bent om meer over IT te leren. Er is volop afwisseling en je collega’s zijn blij als je zelf ideeën aandraagt. Als je tijdens je kennismakingsgesprek hetzelfde voelt als wij, dan zou ik zeggen: ga ervoor. Je krijgt er geen spijt van.”